עורך דין תעבורה, נהיגה בשכרות, דיני תעבורה - אתה בידיים טובות!

אתה נמצא כאן: ראשי » מידע חשוב »

תקנות הנהיגה על אופנוע מחולקות לשלוש דרגות שונות : A2 ,A1 ו –A. כל אחד מהם על כלי רכב שונים בנפחי מנוע משתנים.

רישיון A2 – מדובר ברישיון לקטנוע עם נפח קטנוע של עד 125 סמ"ק. מבחן עיוני אפשר לעשות כבר בגיל 15 וחצי והוא זהה לחלוטין למבחן התאוריה על גבי רכב פרטי (רישיון מסוג B).

מי שכבר עבר את מבחן התיאוריה לאחר אפריל 2011 או יש לו רישיון על רכב פרטי, פטור ממבחן התיאוריה. כמו כן, מי שיש בידו רישיון לרכב פרטי למשך שלוש שנים לפחות, צריך לעשות רק מבחן שליטה במגרש.

רישיון A1 – רישיון לאופנוע עד 47.46 כוחות סוס (כולל דגמים אוטומטים), לימוד מגיל 18 ואילך. גם כאן יש פטורים מתיאוריה למי שיש לו רישיון על רכב פרטי או רישיון מסוג A2.

רישיון מסוג A –  זהו רישיון לאופנוע מעל 47.46 כ"ס. ניתן ללמוד מעל גיל 21. מותנה בוותק של שנה לפחות על קטנוע או אופנוע לאחר קבלת רישיון A1 ולכן גם כאן אין צורך במבחן תיאורטי.

שימוש בטלפון נייד בזמן רכיבה על אופנוע

אחד הנושאים המטרידים ביותר את הרוכב הישראלי הוא סוגיית השימוש בטלפון נייד בזמן רכיבה באופנוע, במיוחדבמצב בו הרוכב עוצר בפקק תנועה או ברמזור אדום. מכיוון שהפסיקות בתחום אינן חד משמעיות בשל העמימות בחוק, מוטב לא לקחת סיכון ותמיד להשתמש בדיבורית.

בנוגע לנהיגה עם דיבורית המשתמשת באוזניה, בית משפט השלום זיכה רוכבת שהואשמה בכך, ואילו בית המשפט העליון זיכה אותה לאחר שערערה. השופטים נימקו את ההחלטה בכך שהצמדת אוזניה אחת לאוזן אינה גורמת לניתוק מוחלט מן הסביבה.

במקרה מעט דומה בו הנהג החזיק בכידון בשתי ידיו, אך הצמיד את המכשיר לאוזניו באמצעות הקסדה, זיכו השופטים בבית משפט השלום את הנהג בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון במקרה שהוזכר למעלה.

התקנות האירופאיות החדשות – יורו 4

תקנות יורו 4 הן תקנות המחייבות את יצרני הכלים האירופאים ולכן יש להן השפעה גם על שוק הדו גלגלי הישראלי. מכיוון שתקנות אלו נכנסו לתוקף מתחילת השנה (2017), שווה לעבור עליהן בקצרה:

מדובר בתקנות שעוסקות בארבע קטגוריות עיקריות:

  • זיהום אוויר ורמות רעש
  • הגבלה באידוי דלק
  • OBD – איתור תקלות במחשב הקטנוע או האופנוע
  • אורך החיים של ההגבלות

רעש וזיהום אוויר

ככל שתקנות אלו הופכות להיות מחמירות יותר, היצרניות צריכות ליצור מערכות פליטה גדולות יותר, לפעמיים בצורת אגזוזים כפולים. כפועל יוצא מכך, המנועים הופכים להיות חלשים יותר ומשקל האופנועים עולה.

בנוסף לכך, התקנות הללו יהיו חייבות להישמר לפחות ל-20,000 הקילומטרים הראשונים. המשמעות היא שברגע שמשרד הרישוי בארץ יחייב לבדוק את רמות הפליטה במבחן הרישוי השנתי, לא יהיה ניתן להחליף את מערכת הפליטה.

אידוי דלק (SHED)

התקן החדש לאידוי דלק נועד לצמצם את אידוי הדלק כאשר האופנוע עומד ללא תזוזה. גם כאן משקל הכלים יעלה בשל הוספת המכל שיצטרך לאסוף את אדי הדלק ולמחזר אותם.

OBD

מדובר על תקן אחיד למערכת איתור התקלות באופנוע (עד כיום היה תקן כזה רק בכלי רכב פרטיים). התקן אמור להפוך את משך הביקור במוסך לקצר יותר ולהקל על הטכנאים את העבודה שלהם.

ABS

מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים תהפוך להיות תוספת חובה בכל קטנוע או אופנוע בעל נפח מנוע 125 סמ"ק ומעלה.

ליאור מזור - בניית אתרים בוורדפרס

עורך דין תעבורה

Scroll to top