עורך דין תעבורה, נהיגה בשכרות, דיני תעבורה - אתה בידיים טובות!

אתה נמצא כאן: ראשי » דיני תעבורה » אי ציות להוראות שוטר

אי ציות להוראות שוטר

על פי תקנה 23 (א,1) לתקנות תעבורה העוסקות בחובת הציות לשוטר, נקבע כי עובר דרך מחויב לציית להוראותיו של שוטר במדים המזדהה בתעודת מינוי. במידה והנהג נאשם באי ציות להוראות שוטר יהיה עליו להיעזר בעורך דין תעבורה במידה ויש לו גרסה אמינה למעשה. מכאן עולה כי במקרה בו השוטר אינו לובש את מדיו או שאינו מזדהה כשוטר, אין חובה על הולך הדרך לציית להוראותיו. במידה והשוטר נותן הוראות לגבי אופן ודרך הנסיעה, הוראותיו גוברות על כל התמרורים והרמזורים המוצבים בדרך זו. מחובתו של הנהג לציית להוראותיו של השוטר גם כאשר הן סותרות ומנוגדות לרמזורים או התמרורים.

במידה והנהג עבר על תקנה זו ולא ציית להוראות השוטר הוא יזומן לבית המשפט, ואז הוא יזדקק לשרותיו של עורך דין תעבורה. בבית המשפט ייקבע עונשו של הנהג שעשוי להיות פסילת רישיון, בהתאם לנסיבות המקרה. כאשר בית המשפט יראה את מעשה אי הציות כחמור יותר, הנהג יקבל בנוסף לכך גם קנס כספי. אמנם אין בחוק זמן פסילה מינימאלי במקרה של אי ציות להוראות שוטר, אך ככלל בתי המשפט רואים במעשה זה זלזול במערכת האכיפה המהווה בסיס לשמירה על חוקי התעבורה. עם זאת המקרה של אי ציות להוראת שוטר אינו דומה למקרים בהם קצין המשטרה רשאי להטיל פסילה מנהלית של הרישיון.

מעל לחובת הציות לשוטר קיימת חובת הזהירות. חובה זו היא ראשונה עוד לפני ציות לכל הוראה משוטר או תמרור. כלומר, במידה והשוטר או התמרור מורים על ביצוע פעולה המסכנת את הנוסעים בכביש ועשויה אף להוביל לתאונה, אין כל חובה לציית לשוטר. במקרה זה עורך דין תעבורה יציג את המקרה ואת הנסיבות המיוחדות שהובילו אליו, וכך הנהג יזוכה מכל אשמה. לעומת זאת אם נהג ציית להוראת השוטר, אך גרם לתאונה בגלל שלא שמר על חובת הזהירות, הוא לא יזוכה במשפט בגלל שציית לשוטר.

ניתן לדרג את חובת הנהג לציות באופן זה:

1. חובת הזהירות.

2. הוראת שוטר שנמצא במקום.

3. במידה ואין הוראת שוטר, על פי התמרור שמוצב במקום.

4. במידה ואין תמרור, על פי המשתמש בדרך שמגיע מימין.

במקרה של אי ציות להוראות שוטר כדאי להיעזר בעורך דין תעבורה. עורך דין תעבורה יבחן את נסיבות המקרה ואת מניעיו של הנהג. בהתאם לכך יוכל הנהג להציג בפני בית המשפט טענות להגנתו. טענות העשויות להגן על הנהג:

1. במידה והנהג לא יכול היה מסיבה אובייקטיבית לקיים את הוראות השוטר.

2. במידה והוראות השוטר לא היו ברורות דיין או מוצגות באופן חד משמעי, כך שהנהג לא הבין את ההוראה.

ליאור מזור - בניית אתרים בוורדפרס

עורך דין תעבורה

Scroll to top