עורך דין תעבורה, נהיגה בשכרות, דיני תעבורה - אתה בידיים טובות!

אתה נמצא כאן: ראשי » מידע חשוב » היתר נהיגה על ציוד מכני כבד

היתר נהיגה על ציוד מכני כבד

במשך עשרות שנים סובלים ענפי הבנייה והתעשייה השונים במדינת ישראל ממחסור הולך וגדל במפעילי ציוד מכני הנדסי כבד. המחסור בעובדים הציב את המחוקק בפני דילמה קשה, כאשר בצד אחד של המאזניים ניצבה כאמור טובתם של ענפי התעשייה השונים המבקשים להמשיך ולהניע את גלגלי המשק באמצעות השלמת החסר במפעילי צמ"ה במהירות האפשרית, ואילו מצידו השני של המאזניים עמדו היבטי הבטיחות בתעבורה ובסביבת העבודה בה מבוצע שימוש בציוד מכני כבד.

עד לתקופה האחרונה, שוב ושוב ניצחו שיקוליה של התעשייה, וניתנו הקלות רבות בתקנות התעבורה שנועדו למלא את המחסור במהרה באמצעות כח אדם בלתי מיומן. מפעיל צמ"ה חויב ברישיון נהיגה לרכב כבד, אך ההסמכה להפעיל את הציוד המכני אושרה להינתן במקום העבודה, מבלי שהדרכה זו נערכת על פי תוכנית הדרכה מסודרת ומאושרת על ידי משרד התחבורה, ומבלי שישנו פיקוח אמיתי והדוק על קיום הדרכות אלו.

הקלות אלו הובילו למצב בו נהגים שלא הודרכו ולא פיתחו שום מיומנויות בכלי הכבד אותו הם מפעילים, הפעילו באתרי בנייה ומפעלי תעשייה שונים צמ"ה. חמור מכך לעיתים אף ביצעו שימוש בדחפורים, מכבשים, מלגזות, משאיות כבדות וכלים מכניים נוספים לנסיעה בכבישי הארץ, תוך כדי סיכון מתמיד של הנהגים הנוסעים בסביבתם.
המצב הבלתי אפשרי הוביל את משרד התחבורה להרים את הכפפה ולשים את בטיחותם של העובדים, הנהגים והולכי הרגל, הרבה לפני טובתם של המעסיקים ואנשי התעשייה. המצב בו מפעילי כלים מכניים כבדים ללא שם היתר הסתיים, וכעת עליהם יהיה לעבור קורס מתאים לקבלת היתר להפעלת ציוד מכני הנדסי כבד.

התקנה החדשה מחייבת כל אדם המעוניין להפעיל צמ"ה לעבור השתלמות מיוחדת הכוללת 10 ש"ל תיאורטיות הכוללות תכנים מגוונים, כמו בטיחות בתעבורה, מבנה המכונה והמערכות השונות המרכיבות אותה, דיני תעבורה, ניהול הפעלת רכבים כבדים ותיחום אזורי עבודה. כמו כן, ההשתלמות כוללת 24 ש"ל מעשיות בהן יצטרך המפעיל להפעיל את כלל הכלים התיאורטיים אותם למד, כמו הפעלת הרכב, תפעול נכון ובטיחותי, והתמודדות עם מצב חירום.

מפעילים אשר יעברו בהצלחה את הקורס יזכו להיתר לנהיגה על צמ"ה כבד שיופיע ברישיון הנהיגה שלהם, כך שכל סוג של נהיגה על צמ"ה ללא היתר ייעודי הינה אסורה על פי חוק, גם אם מדובר על נהיגה ותפעול בשטח המפעל או אתר הבנייה בלבד, בדומה לנהיגה על כל כלי רכב, שהינה אסורה על פי חוק, בכל מקום ובכל מצב ללא רישיון נהיגה בתוקף.

ליאור מזור - בניית אתרים בוורדפרס

עורך דין תעבורה

Scroll to top